Currículum a l'àrea d'Educació Física

 Què és el curriculum d'Educació Física?

El currículum d’Educació Primària està format per diversos apartats com els continguts, criteris d’avaluació, estàndards d’aprenentatge i competències que s’utilitzen per realitzar i avaluar les unitats didàctiques que apliquem al llarg del any en horari lectiu. Aquest s’aplica a tots els cursos de Primària(1r a 6t de Primària). Cada un dels cursos recull tots els aspectes mencionat anteriorment per blocs i assignatures depenen el nivell en el que ens trobem.

L’àrea d’Educació Física té com a finalitat desenvolupar la competència motriu, és a dir, la integració dels coneixements, els procediments, les actituds i els sentiments vinculats a la conducta motora. Per aconseguir-ho, és necessari l’anàlisi crític de les actituds, els valors referencials al cos, la conducta motriu i la relació amb l’entorn.

Així mateix, es busca un desenvolupament emocional, afectiu i d’acceptació del alumnat dins de les seues possibilitats i limitacions. A més, totes aquestes han de ser les línies d’actuació perquè l’alumne o l’alumna consegueixca una major autonomia i iniciativa personal.

Cal mencionar als hàbits saludables. Aquests son fonamentals a causa de l’alt percentatge d’infants que practiquen sols els esports a l’horari lectiu. L’Objectiu d’aquesta àrea és pal·liar el sedentarisme per evitar malalties futures que s’observen a la societat.

Al currículum  de Primària està compost per 5 blocs formats per diversos apartats com els continguts, criteris d’avaluació, estàndards d’aprenentatge i competències.

Bloc 1: “Coneixement i autonomia personal” està fonamentat amb la importància i rellevància del nostre cos.

Bloc 2: “Habilitats motrius, coordinació i equilibri. Activitats en el medi natural” agrupa tot el contingut motriu per l’assimilació dels continguts dels diferents blocs, ja que el desenvolupament d’habilitats implica la capacitat d’abordar continguts més complexos. És rellevant per desenvolupar les habilitats motrius treballar la coordinació i equilibri. A més, introduïm el medi natural perquè l’alumnat descobrisca i practique activitats per adquirir hàbits d’atenció i respecte.

Bloc 3: “Expressió motriu i comunicació” basa el seu principal objectiu al desenvolupament físic, psíquic i emocional de l’alumnat mitjançant el moviment. Ací observem aspectes com les emocions, comunicació d’idees, expressió, entre altres.

Bloc 4: “Activitat física i salut” basa les competències en la salut de l’alumnat, l’autonomia en els coneixements i en els hàbits necessaris per ser responsable de mantindré un cos saludable i contribuir a la millora col·lectiva. Observem aspectes com; alimentació, correccions posturals, higiene, entre altres.

Bloc 5: “Jocs i activitats esportives” abarca aquests elements com un instrument pedagògic de caràcter motivador i un amplia capacitat per potenciar actituds i valors positius. Ací ens afavorirem de la relació entre l’alumnat, la capacitat de col·laboració, compliment de les regles, resolució de conflictes, el respecte als altres, etc. És rellevant la varietat i igualtat de jocs i activitats esportives a la proposta curricular per no llevar-li importància a ningun.

No obstant això, pense que en el document pont hi ha elements com els indicadors d'èxit i objectius que són molt importants i no s’observen al currículum. Aquests son de vital importància per la relació mestre/a-alume/a ja que són de vital importància per al desenvolupament de l’assignatura.

En conclusió, el currículum és complet però no deuríem d’oblidar el document pont, ja que es complementen molt bé i tracten diversos continguts molt interessants per al desenvolupament dels xiquets i xiquetes. 


Comentaris

  1. Buenas noches David,

    Me ha gustado como has explicado de manera concisa los diferentes bloques del área de educación física en el currículo de primaria. Hubiera estado bien que hubieras puesto un link del mismo para poder visualizarlo!

    Un 9, un saludo!!!

    ResponElimina
  2. Hola David, considero que en esta entrada haces un buen análisis del currículum resaltando lo importante. También me ha gustado que nombres el documento puente, ya que es una herramienta muy útil y como has dicho, tiene una característica que nos puede facilitar bastante el trabajo, que son, los indicadores de logro. Sien embargo en mi opinión, en esta sesión estaría bien que adjuntases el link del currículum y el del documento puente, para que la gente que la lea los pueda comparar por si misma.

    A parte de esto, en cuanto a estructura, en mi opinión algunos párrafos se quedan un poco cortos así que yo intentaría fusionar unos cuantos entre ellos. Teniendo todo esto en cuenta, has realizado un buen trabajo y yo te pondría un 9.

    ResponElimina
  3. INÉS LUNA SÁNCHEZ EVALÚA:
    En esta entrada David nos explica el currículum de Educación Física haciendo hincapié en su finalidad. Asimismo, habla sobre los hábitos saludables y, al mismo tiempo, destaca y analiza de forma muy clara y concisa los diferentes bloques que componen este currículum.
    Podrías haber adjuntado un enlace o una bibliografía para favorecer el hecho de buscar más información sobre el mismo. La nota que te mereces es de un 9

    ResponElimina
  4. Aquesta entrada de David m'ha permés entendre alguns conceptes d'Educació Fisica que no coneixia. Considere que l'entrada és molt adeqüada i completa, però, seguint en la línia dels meus companys, pense que l'ha faltat adjuntar l'enllaç per reconduir-los al document en qüestió i així entendre-lo d'una manera més completa. Hi ha també alguna falta d'ortografia per corregir. Enhorabuena i a per la següent! La meua nota és un 9.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Reflexió bloc de Cristina

Reflexió Tradició vs Modernitat

Entrada 1 de l'esgrima (17/11/2020 - Irene)

Entrada 3. El meu esport alternatiu (Irene)

Reflexió sobre l'avaluació i la qualificació

La pilota al meu poble

Entrada 2 Esports alternatius en temps de Covid-19 (19/11/2020 - Irene)

Sessió de pilota amb Dani (12/11/2020)